Jeg har efterhånden hjulpet en række mindre virksomheder med at lægge deres strategiske fundament. Hver gang starter vi med en dialog om deres formål – hvorfor har de startet deres virksomhed, hvad er det for en forskel de vil bidrage med. Derefter fortsætter vi med at snakke om deres vision og mission, og hvilken værdi de skaber for deres kunder.

Når vi starter med formålet, er det fordi et stærkt formål forankret i virksomhedens strategier, ledelse og kommunikation er det kompas, der efterfølgende guider alle virksomhedens medarbejdere, skaber tillid og motiverer til loyalitet.

Også i kommunikationen er formålet helt centralt, for det er med til at sikre virksomheden en mening og en identitet. Så brug det aktivt i din kommunikationsplanlægning.

Identificere dine hovedbudskaber, gør dem tydelige, lette at forstå og kommunikerbare, byg så en kommunikationsplan op omkring budskaberne, så den dækker forskellige vinkler, målgrupper/interessenter og kanaler.

Vær ikke bange for at kommunikere omkring dine ambitioner og langsigtede målsætninger, om processen og de resultater du skaber undervejs, men også om de udfordringer og muligheder der opstår. Det gør dig autentisk og skaber tillid.