Uanset om du er en stor, mellem eller lille virksomhed – eller måske en soloselvstændig, så vil jeg anbefale at have en kommunikationsstrategi.
Det vil jeg fordi, den kan hjælpe dig med at sikre, at du har retning og rød tråd, i det du kommunikerer. At du kommunikerer det rigtige – til de rigtige – på de rigtige steder – og på rette tid. Altså at du bruger din tid optimalt og ikke famler i blinde.
Den kan også være et effektivt hjælpemiddel til at nå dine forretningsmål og opbygge tillid og troværdighed omkring din virksomhed.
Hvad skal en kommunikationsstrategi så indeholde?
Først og fremmest skal den sætte tydelige og specifikke mål for din kommunikation, så du dels sikrer, at den bakker op omkring dine overordnede forretningsmål og dels kan følge op på, om du opnår den ønskede effekt.
Dernæst skal den:
Beskrive dine målgrupper – hvem kommunikerer du til? Beskriv deres karakteristika så godt som muligt, evt. med nogle personaer.
Formulere dine budskaber – Hvad er dine vigtigste hovedbudskaber? Prioriter, vær tydelig og husk din målgruppe har ikke samme baggrundsviden som dig.
Definere dit kanallandskab – I hvilke kanaler og medier når du dine målgrupper? Træf nogle bevidste valg og vær realistisk, det er bedre at have succes på to kanaler end at være halvhjertet på fem.
Skitsere din kunderejse – Hvordan ser dine kunders købsbeslutning ud? Vær bevidst om hvor i salgstragten din målgruppe er, når du kommunikerer til dem.
Nu er du klar til at lægge din kommunikationsplan – der kan give dig et langsigtet overblik og samtidig sikre at du eksekverer her og nu.
God arbejdslyst!